неділя, 4 вересня 2016 р.

Створення пейзажної композиції "Схід сонця над морем"

ТЕМА УРОКУ:            Композиція в живопису: колорит, кольорова
                                        палітра. Створення пейзажної композиції «Схід
                                        сонця над морем» в техніці розділення. 

НАВЧАЛЬНА ПРОБЛЕМА: виразність художньої техніки; специфіка виразності різновидів мистецтв.
ТИП УРОКУ:  Комбінований урок (урок-образ)
ВИД УРОКУ:  Урок практичної діяльності (робота на площині за уявою).

МЕТА:
Навчальна – вчити застосовувати  художню техніку як засіб художнього вираження.
            Розвиваюча – розвиток творчих здібностей учнів шляхом
                                     сприймання та творення художнього образу 
                                     пейзажу в специфічній техніці.
            Виховна -  виховувати чуттєвість шляхом сприймання
                               мистецьких творів.

ДОМІНУЮЧЕ ЗАВДАННЯ: Створення асоціативного образу,
                                                     використовуючи техніку розділення.
СУПУТНЄ ЗАВДАННЯ: Вдосконалення навички роботи аквареллю.
ТЕХНІКА ВИКОНАННЯ:  Акварель.

ОБЛАДНАННЯ для вчителя і для учнів:  папір, акварельні фарби,  пензлі,
                                              №4-6, палітра, простий олівець, посудина з водою.
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ:
·        динамічний показ вчителя: виконання вправ.
Зоровий ряд:
·        репродукція картини І.Айвазовського «Ранок на морі» 1849р., Павловський державний історико-художній музей-заповідник;
·        репродукції картин Клода Моне „Враження. Схід сонця” 1873р., Музей Мармоттан, Париж;
·        репродукції картин Жоржа Сьора „Вхід в порт. Онфлер” 1886р.,Фонд Барнса, Меріон; „Скали в Поран-Бессені” 1888р., Національна галерея, Вашингтон;
·        репродукції картин Каміля Піссаро „Острів Лакруа. Руан. Ефект туману” 1888р., Пенсільванський музей, Філадельфія;
·        „педагогічний малюнок”;
·        А. де Сент-Екзюпері. Ілюстрація до казки „Маленький принц” – портрет маленького принца. Антуан де Сент- Екзюпері. Маленький принц. Казка: переклад з фр. Анатолія Жаловського. – К.: Молодь, 1976р.
Літературний ряд:
·         уривок з казки А. де Сент-Екзюпері „Маленький принц”: Антуан де Сент- Екзюпері. Маленький принц. Казка: переклад з фр. Анатолія Жаловського. – К.: Молодь, 1976, с.72.
·        уривок з феєрії О. Грина «Червоні вітрила»: Грин А. Алые паруса. Феерия. – Симферополь, 1982.
Музичний ряд:
·        Едвард Гріг «Прелюдія до акту ІV (Ранок) з опери «Пер Гюнт» - аудіозапис музичного твору.
СЛОВНИК ХУДОЖНІХ ТЕРМІНІВ: феєрія, опера, галерея, імпресіонізм, пуантилізм, техніка розділення.

     ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Перевірка готовності класу до уроку.
Активізація опорних знань учнів.

Слова вчителя
- На одному з минулих уроків я привела вам слова нашого героя (демонстрація ілюстрації портрета Маленького принца) : «Коли стає сумно, приємно подивитися , як….(учні закінчують) сідає сонце», і просила поміркувати, чому саме з сумом пов'язаний захід сонця?                                (Відповіді учнів)
- Коли сідає сонце до завершення наближається ще один день, а коли щось добре закінчується , завжди стає трішечки сумно, і твій настрій збігається з настроєм природи, ви начебто стаєте одним цілим: і світ, що в середині тебе, і світ, що навколо.
До речі, пригадуєте значення ліній в графіці (демонстрація таблиці)? Саме низхідні лінії викликають почуття суму.
Але я хочу, щоб на сьогоднішньому уроці не було суму. Хочу, щоб було навпаки. Як? – радісно! Давайте складемо разом:
«Коли тобі радісно приємно подивитися, як…….(пропозиції учнів) сходить сонце». Спробуємо зустріти схід сонця в класній кімнаті. Не можливо! – скажете ви. Тільки не для мистецтва.

ІІ. Сприйняття музичного, візуального та літературного мистецтва – «спілкування» з мистецтвом.
Мотивація навчальної діяльності.

1. «Спілкування» з мистецтвом.

                                                              Ранок на морі

На дошці – репродукція картини І.Айвазовського «Ранок на морі». 
Звучить «Прелюдія до акту ІV (Ранок)» Е.Гріга.                     
Вчитель, або підготовлений заздалегідь учень зачитує рядки з феєрії О.Грина «Червоні вітрила» в оригіналі:
                      Тем временем море, обведённое по горизонту золотой нитью, ещё спало; лишь под обрывом, в лужах береговых ям, вздымалась и опадала вода. Стальной у берега цвет спящего океана переходил в синий и чёрный. За золотой нитью небо, вспыхивая, сияло огромным веером света; белые облака тронулись слабым румянцем. Тонкие божественные цвета светились в них. На чёрной дали легла уже трепетная снежная белизна; пена блестела, и багровый разрыв, вспыхнув средь золотой нити, бросил по океан, к ногам Ассоль, алую рябь.  
...поднялся корабль: он всплыл и остановился по самою середине зари. Из этой дали он был виден ясно, как облака. Разбрасывая веселье, он плыл, как вино, роза, кровь, уста, алый бархат и пунцовый огонь. Корабль шёл прямо к Ассоль. Крылья пены трепетали под мощным напором его киля; уже встав, девушка прижала руки к груди, как чудная игра света перешла в зыбь; взошло солнце, и яркая полнота утра сдёрнула покровы со всего, что ещё нежилось, потягиваясь на сонной земле,”-

Слово вчителя:
- це рядки з феєрії Олександра Грина «Червоні вітрила» і музика Едварда Грига «Ранок» з опери «Пер Гюнт». Будь ласка, поділіться, що ви відчували під час «спілкування» з мистецтвом?                              (Відповіді учнів).
- А хто з вас бачив в природі схід сонця? Порівняйте свої враження з враженнями від сприйнятих мистецьких творів.

Вчитель підсумовує: Мистецьки образи здатні пробуджувати найдивовижніші почуття в людині так само, як природа здатна народжувати ось такі образи в серці людини-художника.
До речі, два художники: Іван Айвазовський та Олександр Грин жили і працювали в одному місті (яке це місто?) Феодосії. Якщо вам пощастить бути у Феодосії, обов’язково відвідайте будинок-музей О.Грина та картинну галерею І.Айвазовського.
Але ж і ми з вами теж вчимося бути художниками і серцем, і вміннями. Спробуємо свої сили у передачі вражень і почуттів від сходу сонця над морем, але зробимо це використавши нову техніку письма фарбами.

 ІІІ. Пояснення практичної роботи.
Робота вчителя в матеріалі. Словникова робота. 
Послідовність виконання роботи. Попередження помилок.

1.  Робота вчителя в матеріалі. Словникова робота. 
Слово вчителя:
- Нову техніку змішування фарб винайшли художники-імпресіоністи. Якщо перекласти з французької слово «імпресіонізм», отримаємо «враження».
Завдання для уважних:
- Пригадайте, хто з відомих вам художників саме так і назвав свою роботу, і чим саме він був вражений?

 
  (Учні згадують ім'я Клода Моне, вчитель демонструє репродукцію картини «Враження. Схід сонця» ).
Саме за назвою картини К.Моне і отримав назву новий стиль в образотворчому мистецтві. Художники, які працювали в цьому напрямі, стали називати себе художниками-імпресіоністами (словарна робота).
Імпресіоністи зруйнували всі канони (правила) в образотворчому мистецтві. Їх техніка   - крупний вібруючий мазок (спостерігаємо за репродукцією + динамічний показ вчителя на аркуші паперу), який робить твір мистецтва живим, цікавим.

Але на цьому експерименти не скінчилися, і замість мазка з’являється крапка: демонстрація репродукцій картин Жоржа Сьора  та Каміля Піссаро

                                               Жорж Сьора „Вхід в порт. Онфлер”

 
                                                   Жорж Сьора „Скали в Поран-Бессені”                 

                                            Каміль Піссаро „Острів Лакруа. Руан. Ефект
                                                                                                                       туману”

Фактура картини являє собою маленькі округлі мазочки - крапочки, які складають плями різних кольорів. Ці плями відповідають і світлу, і тіні, окремим кольорам і навіть усій кольоровій гамі. Зафарбована окремими кольорами картина стає живою, тремтливою від гри кольорових плям. Коли ми дивимося на таку картину на відстані, різнокольорові крапочки ніби зливаються у наших очах в один колір – таку техніку розкладання на чисті кольори, називають технікою розділення, а прийом роботи крапочками отримав назву пуантилізм від фр. pointel – крапка.

2. Послідовність виконання роботи.
Попередження помилок.

Учитель виконує перед учнями елементарні вправи, демонструючи правила роботи технікою розділення, звертає увагу учнів, що на аркуші паперу крапки не повинні змішуватися одна з одною.
Практичне завдання:
- Ваша задача полягатиме у створенні власного враження від сходу сонця у техніці розділення. Працювати ви можете як акварельними фарбами, так і гуашшю. Але не забувайте, що головним  повинен залишатися ваш настрій від спілкування і світом та мистецтвом.

ІV. Самостійна робота учнів.
Індивідуальна допомога вчителядопомога у виборі величини і форми мазка.

   Диференціація: учням, що знаходяться на початковому рівні роботи з фарбами, вчитель може запропонувати працювати фломастерами.

V. Підсумок уроку.
 Аналіз і виставка учнівських робіт.
Перевірка набутих знань і навичок.

Завдання для розумників:
- Дати характеристику картині Жоржа Сьора „Мис дю Ок у Гранкані" за наступним планом:
1.     Вид образотворчого мистецтва (живопис, графіка, скульптура, архітектура, ДПМ).
2.     Жанр образотворчого мистецтва (портрет, пейзаж, натюрморт, побутовий, релігійний, батальний).
3.     Техніка (олійний живопис, акварель „по-вологому”, техніка-розділення, аплікація).
4.     Колорит.
5.     Мої враження.

Слово вчителя:
- Ви працювали сьогодні від душі та для душі. Ваші роботи (виставлені на дошці) сповнені радості і краси, тому що сприймали ви схід сонця не очима, а серцем – а в цьому і полягає секрет успіху і навіть щастя.

Це головне правило, яке відкрив для себе Маленький принц – а саме так звати нашого таємничого гостя, - коли зі своєї планети потрапив на нашу Землю. Не забувайте і ви, що
         «Добре бачить лише тільки серце. Найголовнішого очима не побачиш»

Творче домашнє завдання: написати реферат про творчість художників -
                                                       імпресіоністів;
                                                       використовуючи техніку розділення,
                                                       створити натюрморт „Букет квітів”.


Немає коментарів:

Дописати коментар