ТЕМА УРОКУ: Композиція в живопису: колорит,
кольорова
палітра. Створення пейзажної композиції «Схід
сонця
над морем» в техніці розділення.
НАВЧАЛЬНА ПРОБЛЕМА: виразність художньої техніки;
специфіка виразності різновидів мистецтв.
ТИП УРОКУ:
Комбінований урок (урок-образ)
ВИД УРОКУ: Урок
практичної діяльності (робота на площині за уявою).
МЕТА:
Навчальна – вчити застосовувати
художню техніку як засіб художнього
вираження.
Розвиваюча – розвиток творчих здібностей учнів шляхом
сприймання
та творення художнього образу
пейзажу в
специфічній техніці.
Виховна - виховувати
чуттєвість шляхом сприймання
мистецьких
творів.
ДОМІНУЮЧЕ ЗАВДАННЯ: Створення асоціативного образу,
використовуючи техніку розділення.
СУПУТНЄ ЗАВДАННЯ: Вдосконалення навички
роботи аквареллю.
ТЕХНІКА ВИКОНАННЯ: Акварель.
ОБЛАДНАННЯ для вчителя і для учнів: папір, акварельні фарби, пензлі,
№4-6, палітра, простий олівець, посудина з водою.
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ:
·
динамічний показ вчителя: виконання вправ.
Зоровий
ряд:
·
репродукція картини І.Айвазовського «Ранок на
морі» 1849р., Павловський державний
історико-художній музей-заповідник;
·
репродукції картин Клода Моне „Враження. Схід
сонця” 1873р., Музей Мармоттан, Париж;
·
репродукції картин Жоржа Сьора „Вхід в порт.
Онфлер” 1886р.,Фонд Барнса, Меріон; „Скали
в Поран-Бессені” 1888р., Національна
галерея, Вашингтон;
·
репродукції картин Каміля Піссаро „Острів Лакруа.
Руан. Ефект туману” 1888р.,
Пенсільванський музей, Філадельфія;
·
„педагогічний малюнок”;
·
А. де Сент-Екзюпері. Ілюстрація до казки
„Маленький принц” – портрет маленького принца. Антуан де Сент- Екзюпері.
Маленький принц. Казка: переклад з фр. Анатолія Жаловського. – К.: Молодь,
1976р.
Літературний
ряд:
·
уривок з
казки А. де Сент-Екзюпері „Маленький принц”: Антуан де Сент- Екзюпері.
Маленький принц. Казка: переклад з фр. Анатолія Жаловського. – К.: Молодь,
1976, с.72.
·
уривок з феєрії О. Грина «Червоні вітрила»: Грин
А. Алые паруса. Феерия. – Симферополь,
1982.
Музичний
ряд:
·
Едвард Гріг «Прелюдія до акту ІV (Ранок) з опери «Пер
Гюнт» - аудіозапис музичного твору.
СЛОВНИК ХУДОЖНІХ ТЕРМІНІВ: феєрія, опера, галерея, імпресіонізм,
пуантилізм, техніка розділення.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Перевірка готовності класу до уроку.
Активізація опорних знань учнів.
Слова вчителя
- На одному з минулих уроків я привела вам слова нашого героя (демонстрація ілюстрації портрета
Маленького принца) : «Коли стає сумно, приємно подивитися , як….(учні закінчують) сідає сонце», і просила поміркувати, чому саме з
сумом пов'язаний захід сонця?
(Відповіді учнів)
- Коли сідає сонце до завершення наближається ще один день, а коли щось
добре закінчується , завжди стає трішечки сумно, і твій настрій збігається з
настроєм природи, ви начебто стаєте одним цілим: і світ, що в середині тебе, і
світ, що навколо.
До речі, пригадуєте значення ліній в графіці (демонстрація таблиці)? Саме низхідні лінії викликають
почуття суму.
Але я хочу, щоб на сьогоднішньому уроці не було суму. Хочу, щоб було
навпаки. Як? – радісно! Давайте складемо разом:
«Коли тобі радісно приємно подивитися, як…….(пропозиції учнів) сходить сонце». Спробуємо зустріти схід сонця в
класній кімнаті. Не можливо! – скажете ви. Тільки не для мистецтва.
ІІ. Сприйняття музичного,
візуального та літературного мистецтва – «спілкування» з мистецтвом.
Мотивація навчальної діяльності.
1. «Спілкування» з мистецтвом.
Ранок на морі
На дошці – репродукція картини І.Айвазовського «Ранок на морі».
Звучить «Прелюдія до акту ІV (Ранок)» Е.Гріга.
Вчитель, або підготовлений заздалегідь учень зачитує рядки з феєрії О.Грина
«Червоні вітрила» в оригіналі:
„Тем временем море, обведённое по горизонту золотой
нитью, ещё спало; лишь под обрывом, в лужах береговых ям, вздымалась и опадала
вода. Стальной у берега цвет спящего океана переходил в синий и чёрный. За
золотой нитью небо, вспыхивая, сияло огромным веером света; белые облака
тронулись слабым румянцем. Тонкие божественные цвета светились в них. На чёрной
дали легла уже трепетная снежная белизна; пена блестела, и багровый разрыв,
вспыхнув средь золотой нити, бросил по океан, к ногам Ассоль, алую рябь.
...поднялся корабль: он всплыл и
остановился по самою середине зари. Из этой дали он был виден ясно, как
облака. Разбрасывая веселье, он плыл, как вино, роза, кровь, уста, алый бархат
и пунцовый огонь. Корабль шёл прямо к Ассоль. Крылья пены трепетали под мощным
напором его киля; уже встав, девушка прижала руки к груди, как чудная игра
света перешла в зыбь; взошло солнце, и яркая полнота утра сдёрнула покровы со всего, что ещё нежилось, потягиваясь на сонной земле,”-
Слово вчителя:
- це рядки з феєрії Олександра
Грина «Червоні вітрила» і музика Едварда Грига «Ранок» з опери «Пер Гюнт». Будь
ласка, поділіться, що ви відчували під час «спілкування» з мистецтвом? (Відповіді учнів).
- А хто з вас бачив в природі схід сонця? Порівняйте свої враження з
враженнями від сприйнятих мистецьких творів.
Вчитель підсумовує: Мистецьки
образи здатні пробуджувати найдивовижніші почуття в людині так само, як природа
здатна народжувати ось такі образи в серці людини-художника.
До речі, два художники: Іван Айвазовський та Олександр Грин жили і
працювали в одному місті (яке це місто?) Феодосії. Якщо вам пощастить бути у
Феодосії, обов’язково відвідайте будинок-музей О.Грина та картинну галерею
І.Айвазовського.
Але ж і ми з вами теж вчимося бути художниками і серцем, і вміннями.
Спробуємо свої сили у передачі вражень і почуттів від сходу сонця над морем,
але зробимо це використавши нову техніку письма фарбами.
ІІІ. Пояснення практичної роботи.
Робота вчителя в матеріалі. Словникова робота.
Послідовність виконання роботи. Попередження помилок.
1. Робота вчителя в матеріалі. Словникова
робота.
Слово вчителя:
- Нову техніку змішування фарб винайшли художники-імпресіоністи. Якщо
перекласти з французької слово «імпресіонізм», отримаємо «враження».
Завдання для уважних:
- Пригадайте, хто з відомих вам художників саме так і назвав свою роботу, і
чим саме він був вражений?
Саме за назвою картини К.Моне і отримав назву новий стиль в образотворчому
мистецтві. Художники, які працювали в цьому напрямі, стали називати себе
художниками-імпресіоністами (словарна робота).
Імпресіоністи зруйнували всі канони (правила) в образотворчому мистецтві.
Їх техніка - крупний вібруючий мазок (спостерігаємо за репродукцією + динамічний
показ вчителя на аркуші паперу), який робить твір мистецтва живим, цікавим.
Але на цьому експерименти не скінчилися, і замість мазка з’являється
крапка: демонстрація репродукцій картин Жоржа Сьора та Каміля Піссаро
Жорж Сьора „Вхід в порт. Онфлер”
Каміль Піссаро „Острів Лакруа. Руан. Ефект
туману”
Фактура картини являє собою маленькі округлі мазочки - крапочки, які
складають плями різних кольорів. Ці плями відповідають і світлу, і тіні,
окремим кольорам і навіть усій кольоровій гамі. Зафарбована окремими кольорами
картина стає живою, тремтливою від гри кольорових плям. Коли ми дивимося на
таку картину на відстані, різнокольорові крапочки ніби зливаються у наших очах
в один колір – таку техніку розкладання на чисті кольори, називають технікою розділення, а прийом роботи
крапочками отримав назву пуантилізм від
фр. pointel – крапка.
2. Послідовність виконання
роботи.
Попередження помилок.
Учитель виконує перед учнями елементарні вправи, демонструючи правила
роботи технікою розділення, звертає увагу учнів, що на аркуші паперу крапки не
повинні змішуватися одна з одною.
Практичне завдання:
- Ваша задача полягатиме у створенні власного враження від сходу сонця у
техніці розділення. Працювати ви можете як акварельними фарбами, так і гуашшю.
Але не забувайте, що головним повинен залишатися ваш настрій від спілкування
і світом та мистецтвом.
ІV. Самостійна робота учнів.
Індивідуальна допомога вчителя – допомога
у виборі величини і форми мазка.
Диференціація: учням, що знаходяться на початковому рівні роботи з
фарбами, вчитель може запропонувати працювати фломастерами.
V. Підсумок уроку.
Аналіз і виставка учнівських робіт.
Перевірка набутих знань і навичок.
Завдання для розумників:
- Дати характеристику картині Жоржа Сьора „Мис дю Ок у Гранкані" за
наступним планом:
1. Вид
образотворчого мистецтва (живопис, графіка, скульптура, архітектура, ДПМ).
2. Жанр
образотворчого мистецтва (портрет, пейзаж, натюрморт, побутовий, релігійний,
батальний).
3. Техніка
(олійний живопис, акварель „по-вологому”, техніка-розділення, аплікація).
4. Колорит.
5. Мої
враження.
Слово вчителя:
- Ви працювали сьогодні від душі та
для душі. Ваші роботи (виставлені
на дошці)
сповнені радості і краси, тому що сприймали ви схід сонця не очима, а серцем –
а в цьому і полягає секрет успіху і навіть щастя.
Це головне правило, яке відкрив для себе Маленький принц – а саме так звати
нашого таємничого гостя, - коли зі своєї планети потрапив на нашу Землю. Не
забувайте і ви, що
«Добре
бачить лише тільки серце. Найголовнішого очима не побачиш»
Творче домашнє завдання: написати реферат про
творчість художників -
імпресіоністів;
використовуючи
техніку розділення,
створити натюрморт „Букет квітів”.
Немає коментарів:
Дописати коментар