пʼятниця, 19 серпня 2016 р.

Графіка. Створення образу-портрету дерева

                       
ТЕМА УРОКУ: Засоби виразності графіки. Створення оьразу-портрету дерева.
НАВЧАЛЬНА ПРОБЛЕМА: відтворення графічними засобами
                                                    характеру зображених об’єктів.
ТИП УРОКУ:  Комбінований урок (урок-образ).
ВИД УРОКУ:  Урок практичної діяльності (робота на площині по
                           пам’яті та за спостереженням).

МЕТА:
             Навчальна – вчити застосовувати засоби виразності графіки для
                                    створення образів дерев.
            Розвиваюча – розвиток творчих здібностей учнів шляхом
                                    опанування художньої мови графіки з виразною
                                     метою.
            Виховна -  виховувати любов та дбайливе ставлення до природи.

ДОМІНУЮЧЕ ЗАВДАННЯ: Відтворення асоціативного образу мовою
                                                     графіки.
СУПУТНЄ ЗАВДАННЯ: Вчити працювати тушшю (пензлем, паличкою,
                                              пером).
ТЕХНІКА ВИКОНАННЯ:  Графічний малюнок.

ОБЛАДНАННЯ для вчителя: пензель № 12, посудина з водою, дошка.
                              для учнів: тонований папір, туш, пензель №4-6, паличка,
                                                  перо.
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ:
·        таблиці „Види ліній” та „Засоби виразності графіки”;
·        картки для створення асоціативних пар;
·        динамічний показ вчителя: малювання дерева.
Зоровий ряд:
·         Г. Кузнєцов. Ілюстрація до казки Р.Кіплінга „Мауглі”.
·        репродукція картини Л. Грейсер „Пейзаж з конем” 1999р.;
·        репродукція картини Ф. Васильєва „Болото в лісі. Осінь” 1872-73рр., Державний Російський музей, Петербург.
·        „педагогічні малюнки”: зображення дерев (чорна акварель);
·        А. де Сент-Екзюпері. Ілюстрація до казки „Маленький принц” – портрет маленького принца. Антуан де Сент- Екзюпері. Маленький принц. Казка: переклад з фр. Анатолія Жаловського. – К.: Молодь, 1976р.
Літературний ряд:
·         уривок з казки А. де Сент-Екзюпері „Маленький принц”: Антуан де Сент- Екзюпері. Маленький принц. Казка: переклад з фр. Анатолія Жаловського. – К.: Молодь, 1976, с.21.
·        А.С.Пушкин «Унылая пора…»; В.Сосюра „Осінь”; Ліна Костенко „Вже в стільниках стерні...”
Музичний ряд:
·        Антоніо Вівальді  „Concert №3  F-dyr The Autumnop.8 Adagio molto”   з циклу «Пори року» - аудіозапис музичного твору.
СЛОВНИК ХУДОЖНІХ ТЕРМІНІВ: поет, композитор, художник, адажіо, клавесин, графіка, силует, засоби виразності графіки, художник-графік, оптиміст, песиміст.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.
Перевірка готовності класу до уроку.
Вступна бесіда

Бесіда
- Яка з пір року є для вас найулюбленішою і чому?   (Відповіді учнівспостерігаємо, що уподобання учнів носять прагматичний характер – вибір улюбленої пори року обумовлений можливістю відпочивати, купатися у річці, к5ататися на ковзанах тощо).
- А чи може пора року подобатися власною неповторною красою?
- Яка з пір року є найкрасивішою? (Провокаційне запитання змушує учнів замислитися над іншою стороною привабливості тієї чи іншої пори року – Відповіді учнів).
Висновок учителя: Отже, любити щось, або когось можна і треба не лише з позиції власного задоволення звичайних життєвих потреб, а прислухаючись до голосу свого серця, до рухів своєї душі.

ІІ. Сприйняття мистецтва.
Мотивація навчальної діяльності.

Слова вчителя:
- Ми з вами зараз знаходимося у полоні чар мінливої швидкоплинної красуні Осені.
Неповторна рік від року осінь торкається кожної небайдужої до краси людини, але особливо хвилює осінь митців:
Поетів – учні читають відомі поезії, присвячені осені (завдання вчитель дає на попередньому уроці).
                                                 ОСІНЬ
Облітають квіти, обриває вітер
Пелюстки печальні в синій тишині.
По садах пустинних їде гордовито
Осінь жовтокоса на баскім коні.

В далечінь холодну без жалю за літом
Синьоока осінь їде навмання.
В’яне все навколо, де пройдуть копита,
Золоті копита чорного коня.

Облітають квіти, обриває вітер
Пелюстки печальні й розкида кругом.
Скрізь якась покора в тишині розлита
І берізка гола мерзне зі вікном.
                                           Володимир Сосюра

             
                    *   *   *
Вже в стільниках стерні немає меду сонця,
І дика груша журиться одна.
Лиш клаптики червоного суконця
Шляхом лишає сіра далина.

Проходить осінь. Посмішка землиста,
Скляніють очі неба і води.
Суху розмову полум’я із листям
До ночі сумно слухають сади.
                                        Ліна Костенко
Слово вчителя:
- Чудові рядки. Серед геніїв пера не можна не згадати ім’я російського поета О.С. Пушкіна (демонстрація репродукції портрету поета у виконанні А.Кіпренського), а особливо, коли мова йде про осінь. Мабуть, ніхто так не любив цю пору року і не присвятив їй стільки творів, як Олександр Сергійович. Існує навіть таке поняття як «Пушкінська осінь» - це осінь 1830 року, яку поет провів у с.Болдино і створив свої найкращі твори, музою яких була саме Осінь. Ось один з них (вербальне сприйняття):
Унылая пора! очей очарованье!
Приятна мне твоя прощальная краса –
Люблю я пышное природы увяданье,
В багрец и в золото одетые леса,
В их сенях ветра шум и свежее дыханье,
И мглой волнистою покрыты небеса,
И редкий солнца луч,  и первые морозы,
И отдалённые седой зимы угрозы.
                                                                 (Вірш читає учень).
Слово вчителя:
- Хвилює осінь і композиторів. Послухайте «Адажіо» італійського композитора Антоніо Вівальді з музичного циклу «Пори року». «Адажіо»  в пер. з італійської означає «повільно», цей термін перейшов і на назву музичного твору (словарна робота).
 (Перед слуханням учитель ставить завдання, фіксує його на дошці).
Завдання для спостережливих і творчих учнів
- Який настрій і за допомогою  яких засобів та музичних інструментів передав Вівальді – музичне сприйняття.
Очікувані відповіді учнів: Музика навіює сумний настрій, і звуки клавесину схожі на краплини дощу, що падає на землю всуміш з жовтим листям, а плач скрипок просто стискає серце невимовною тугою, але  туга ця світла.

Слово вчителя:
- Звичайно, не минула осінь і серця художників (демонстрація репродукцій картин – візуальний ряд).













 Г. Кузнєцов „У вирій”  
                                                                                                       Л. Грейсер „Пейзаж з конем”



    






Ф. Васильєв „Болото в лісі. Осінь” 

Завдання для небайдужих:
- Серед поданих композицій, яка  на вашу думку відповідає прослуханому музичному твору?   (Відповіді учнів)
Слово вчителя:
- Настав час знайти героїв нашого уроку. З їхньою допомогою ми теж доторкнемося до чар красуні Осені.                           

ІІІ. Пояснення практичної роботи.
Робота вчителя в матеріалі.
Показ послідовності виконання роботи.
Попередження помилок.

1. Пояснення практичної роботи. Робота вчителя в матеріалі. „Знайомство” з героями уроку.

Слово вчителя:
-   Нажаль, краса осені миттєва: холодні сірі дощі легко змивають кольорові  фарби, і до приходу зими ми опиняємося у світі ахроматичних кольорів (яких саме? – словарна робота). Та навіть у такому світі є свої герої – це дерева, що скинули листя і завмерли в німій сцені, як актори театру. Ось і вони...



Демонстрація „педагогічних малюнків” на дошці:


1.                         2.                             3.                              4.                              5.

Завдання для спостережливих:
-   За характеристикою необхідно знайти „героя” й встановити його ім’я:
Слово вчителя:
1)    Могутній, сильний, він вражає нас своєю величчю і непохитністю. Він багато бачив на своєму віку, і навіть вітер не в змозі похитати його величність.                                                                                    (№3 - дуб).
2)    Струнка і тендітна, наче дівчинка, а білий колір стовбура робить її схожою на наречену, що чекає коханого.                             (№1 - береза).
3)    Стрімка і рішуча, вона намагається дотягтися якомога вище до неба, доторкнутися до хмар і подивитися зверхньо на інші дерева.  (№4 - тополя).
4)    Це справжній борець за життя. Як би не образили її, як би не зламали, вона все одно виживе. Але тихий сум навічно оселився у кожній її гілочці.                                                                                        (№2 - верба).
5)    Це містер Х, тобто таємничий і невідомий. Життя було неласкавим до нього, але він весь час шукав і знаходив вихід з будь-якої ситуації.               
                                                                    (№5 – невідомий герой, містер Х).
    (Дуб, берізка, тополя, верба, невідомий герой – відповіді учнів можливо організувати за допомогою сигнальних карток.)

Вчитель дає завдання для роботи в парах:
- Кожному з героїв необхідно дібрати ознаку, виражену іменником, скласти асоціативну пару (На партах заздалегідь приготовлені надруковані на окремих аркушах паперу назви дерев та іменники для асоціацій:
                         Дуб                         велич
                         Береза                    ніжність
                         Містер Х               таємничість
                         Тополя                   гордість
                         Верба                     сум
Пари за вибором учителя презентують свої результати і пояснюють свій вибір).

Запитання для розумників:
- В якій техніці виконані зображення-образи дерев? (Очікувані відповіді: олівець, чорна акварель, маркер).

  Учитель підсумовує:  За допомогою цих матеріалів розмовляє графіка.
- А які засоби графіки створили образ кожного дерева неповторним? – лінія, пляма, силует (словарна робота + таблиця «Засоби графіки»).
Висновок  робиться разом з учнями: Кожне дерево, як і кожна людина, має свій характер, своє обличчя – портрет, свій настрій.

Запитання для  небайдужих:
- Який зараз настрій у дерев?  (Сумний).
- Чому?  (Скінчилося літо, наступають холоди).
- А чи мають дерева якісь сподівання? Які?   (Що весна переможе).
- Отже, нашу герої песимісти чи оптимісти ? (словарна робота).

2. Показ послідовності виконання роботи.

Учитель на дошці мокрим пензлем демонструє послідовність зображення дерева від прикореневої частини до верхівки. Прикріплює таблицю «Види ліній» і акцентує увагу, що висхідні лінії асоціюються з надією, злетом, а наші герої – оптимісти, отже, в ході практичної діяльності треба надати деревам сили пережити зиму.
А щоб вистачило сили нам працювати, давайте зробимо гімнастику для очей (фізкультхвилинка).

Учитель дає завдання створити образ дерева за вибором засобами виразності графіки на тонованому папері (звертає увагу ще раз на таблицю «Засоби графіки»). Колір тонованого паперу учні обирають за власними асоціаціями до образу обраного дерева.

3. Попередження помилок:
ü           Дерево дуже велике, чи надто мале.
ü           Неправильно вибраний формат аркуша.
ü           Центр аркуша співпадає з осьовою лінією дерева.
ü           Дерево зображене на краю аркуша.

ІV. Самостійна робота учнів.
Індивідуальна допомога вчителя (допомога при роботі з тушшю).

Запитання для уважних:
- Як називається художник, який займається графікою, як ось ми зараз? (Художник-графік).

V. Підсумок уроку.
Аналіз і виставка учнівських робіт.
Перевірка набутих знань і навичок.



Слово вчителя:
- Кожен з вас створював сьогодні образ свого дерева засобами чого? (Графіки).  Однакових дерев, як і однакових людей не буває. Отже, познайомимося з вашими героями. (Учні презентують свої дерева, а клас намагається упізнати, образ якого дерева перед ними).
Слово вчителя:
- Ваші дерева схожі на вас самих. Вони живі, як і ми, сумують і радіють разом з нами. І берегти їх  теж треба вміти. Кожен день, кожну годину.
І тут у пригоді нам знову стає наш таємничий герой (демонстрація портрета). Його планета була зовсім маленька, але на ній існувало чітке правило:
«Прибрався сам уранці – ретельно прибери і свою планету»
Чому б і нам не слідкувати йому? Подумайте і поділіться потім своїми думками.

 Творче домашнє завдання: Зробити фото з життя дерев твого рідного краю.
                                               

Немає коментарів:

Дописати коментар