пʼятниця, 19 серпня 2016 р.

Флористика. Створення пейзажу з сухого листя.


 ТЕМА УРОКУ:           Декоративна композиція у прямокутнику:
                                        сюжетно-декоративна композиція; цілісність
                                        композиції (гармонійне поєднання декору, форми,
                                        кольору). Флористика: створення пейзажу з сухого
                                        листя „Образ рідного  краю”.

НАВЧАЛЬНА ПРОБЛЕМА:  виразний аспект декоративності; специфіка декоративної композиції.
ТИП УРОКУ:  Комбінований урок.
ВИД УРОКУ:  Практичної діяльності (флористика).
МЕТА:

             Навчальна –вчити застосовувати виразність природної форми з декоративною метою в створення  декоративної композиції.
            Розвиваюча –художньо-творчий розвиток учнів шляхом практичної художньої  діяльності в декоративному ключі.
            Виховна -  виховувати естетичний смак засобами художньої
                               діяльності з приводу відтворення  образу природи в
                               декоративній композиції.

ДОМІНУЮЧЕ ЗАВДАННЯ: Створити пейзаж з сухого листя.         
СУПУТНЄ ЗАВДАННЯ: Розвиток композиційних умінь.
ТЕХНІКА ВИКОНАННЯ:  Аплікація з природного матеріалу.

ОБЛАДНАННЯ для учнів:  картон, акварельні фарби,  пензлі,
                                              №4-6, засушене листя, квіти, клей ПВА, пензель 
                                              для клею.
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ:
·        А. де Сент-Екзюпері. Ілюстрація до казки „Маленький принц” – портрет маленького принца. Антуан де Сент- Екзюпері. Маленький принц. Казка: переклад з фр. Анатолія Жаловського. – К.: Молодь, 1976р.
·        динамічний показ вчителя: послідовність виконання пейзажу.
Зоровий ряд:
·        учнівські роботи минулих років;

Літературний ряд:
·         уривок з казки А. де Сент-Екзюпері „Маленький принц”: Антуан де Сент- Екзюпері. Маленький принц. Казка: переклад з фр. Анатолія Жаловського. – К.: Молодь, 1976, с.72.
Музичний ряд:
·        Антоніо Вівальді  „Concert №3  F-dyr The Autumnop.8 Allegro”   з циклу «Пори року» - аудіозапис музичного твору.

СЛОВНИК ХУДОЖНІХ ТЕРМІНІВ: флора, флористика, художник-флорист, пейзаж.
  
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Перевірка готовності класу до уроку.

ІІ. Сприйняття мистецтва.
Пояснення нового матеріалу.

1. Сприйняття мистецтва.
В класі на початок уроку представлена виставка робіт флористики учнів минулих років.
Учитель починає урок проблемним запитанням:
- Чи подобаються вам представлені роботи?
- З чого вони створені?
- Як ви вважаєте, до якого виду образотворчого мистецтва ми можемо віднести ці роботи? Як їх можна назвати?    (Учні перебирають усі відомі їм види і приходять до висновку, що під жоден з них вони не підпадають).
І тут…
Під «Алегро» Вівальді в клас входить богиня Флора (роль Флори виконує підготовлена учениця старших класів). В руках Флора тримає осіннє листя.
Флора:
Нехай ботаніки розв’язують питання
Про різнобарвний лист у пору опадання,
Про ці розливи фарб, про пишну цю красу, -
Я в серці з юних літ до скону пронесу
Це листя трепетне на фоні голубому,
Ці барви пушкінські, цю урочисту втому,
Це горде золото, що падає у прах,
Ці прожилки тонкі на кленових листах,
На листі дубовім ці лінії різьблені,
Сліпучі бризки ці по мураві зеленій,
Цю суміш сміливу найяскравіших плям,
Цю смерть, увінчану таким живим життям!
                                                      Максим Рильський
2. Пояснення нового матеріалу. Словникова робота.

- Ви не очікували зустрітися зі мною і певно навіть не здогадуєтеся, хто я така?                                                (Учні роблять припущення).
Я – римська богиня квітів, весни й юності. Звати мене Флора. З часів моєї появи пройшли тисячоліття. Зараз люди не вірять в моє існування, але користуються моїм ім’ям. В ваш час флорою  називають весь рослинний світ.
Мені дуже подобається ваша виставка. Це ви зробили? (Ні). І ви не знаєте, як називається цей вид роботи? Я вам допоможу, а ви, на згадку про нашу зустріч, зробите для мене в подарунок осінній пейзаж.


Пояснення Флори. Словникова робота.
- Серед художників існують такі, що створюють композиції, картини з листя дерев і кущів та з пелюсток квітів. Таких художників називають на мою честь флористами,  а мистецтво створення таких робіт – флористикою (вчитель вивішує нові слова на дошці).
Отже, я виконала свою обіцянку, тепер справа за вами.
Слово вчителя:
- Ви прийшли на сьогоднішній урок з найяскравішим засушеним листям, підібрали всі можливі кольори й відтінки. Давайте продемонструємо Флорі наші скарби.
Флора, оглядаючи гербарій:
- Так, це дійсно скарби. Кожен листочок вашого гербарію (а так називають засушене листя), неначе перлинка в скарбниці природи. Будь ласка, виберіть з вашої колекції найяскравіший, найцінніший , на ваш погляд, скарб. (Флора оглядає принесений учнями матеріал).
Слово вчителя:
- Замисліться, зараз в руках ви тримаєте «красу». Абстрактне поняття стало конкретним.
Ми починаємо займатися флористикою, і у вас буде нагода пересвідчитися, чи легка робота художника-флориста.


ІІІ. Пояснення творчого завдання вчителем.
Послідовність виконання роботи.
 Самостійна робота учнів. Попередження помилок.
1. Пояснення творчого завдання вчителем. Послідовність виконання роботи.
Слово вчителя:
- З осіннього листя ми будемо створювати пейзаж. В цей зимовий день ми відтворимо осінь за допомогою самої осені, адже це саме вона так розмалювала листя дерев.
Вчитель демонструє одну з робіт минулих років і на її прикладі пояснює хід виконання роботи.
-                              Із скількох планів складається даний пейзаж? (3-х). Покажіть ці плани.
      2. Послідовність виконання роботи представленого зразка:
1.     Розташуйте аркуш білого картону горизонтально.
2.     Позначте лінію горизонту (Що таке лінія горизонту? – словарна робота).
3.     Позначте місце знаходження горбочків на передньому плані.
4.     Залийте блакитною аквареллю небо, зробіть хмаринки.
5.     На лінії горизонту з листя викладіть та наклейте  осінній ліс.
6.     за допомогою жовтого листя зробіть галявину, а за допомогою червоного – горбочки.
7.     Після закінчення –  роботу покласти під гніт.
Зауваження: Копіювати поданий зразок – забороняється! (Чому?) Порядок роботи в усіх буде схожий, але листя і уява у кожного різні. Намагайтеся зробити свій пейзаж неповторним, найяскравішим, дійсно осіннім.

3.  Самостійна робота учнів.
Попередження помилок:
-                              Не змінювати порядок виконання роботи.
-                              Не різати листя ножицями.
-                         Листя більш насиченого кольору використовувати для переднього плану.


ІV. Підсумок уроку.
Аналіз і виставка учнівських робіт.
Перевірка набутих знань і навичок.

Слово вчителя:
- Нам знадобилося немало сил і часу, аби створити образ золотої осені за допомогою аплікацію з сухого листя. Скажіть, що для вас було найскладнішим у цій роботі.
Запитання для допитливих:
- Як ми підпишемо вашу роботу, якщо будемо оформлювати її для виставки? (Учні добирають назви своїм композиціям і зазначають вид роботи – флористика.).
На дошці з’являється зразок підпису однієї з робіт:

Дяченко Юлія 5 клас: Мелодія осіннього лісу 2007р., флористика.

Запитання для небайдужих (запитує Флора):
- Який у вас зараз настрій -  піднесений чи сумний? Чому?
- А що ви робите, коли вам стає сумно?         (Відповіді учнів).
Слово вчителя:
- А ось наш герой (демонстрація портрету Маленького принца), 

 коли йому стає  дуже сумно, любить дивитися, як сідає сонце.  
                       Подумайте, чому?

Творче домашнє завдання: засобами флористики створити образ казкового

                                                  птаха.

Немає коментарів:

Дописати коментар