пʼятниця, 19 серпня 2016 р.

Створення асоціативних морських пейзажів-настроїв

                       
ТЕМА УРОКУ:            Композиція у живопису. Пейзажний жанр - 
                                        марина: мінлива форма і колір. Створення
                                        асоціативних морських пейзажів-настроїв 
                                        засобами живопису на основі сприйняття
                                        музичних образів.
НАВЧАЛЬНА ПРОБЛЕМА: Композиція, форма і колір як засоби
                                                     передачі стану настрою в мистецтві.
ТИП УРОКУ:  Комбінований урок (урок-образ).
ВИД УРОКУ:  Урок практичної діяльності (робота на площині за уявою)

МЕТА:
             Навчальна – розкрити можливості кольору як засобу передачі
                                    настрою в творах живопису.
            Розвиваюча – художньо-творчий розвиток учнів шляхом
                                     практичної художньої діяльності в асоціативно-
                                     образному ключі.
            Виховна -  виховувати емоційно-естетичне ставлення до дійсності.

ДОМІНУЮЧЕ ЗАВДАННЯ: Вчити застосовувати прийоми композиції для
                                                    створення художнього образу в пейзажі
                                                   (марині).
СУПУТНЄ ЗАВДАННЯ: Вдосконалення навички роботи акварельними
                                              фарбами;
                                              використання засобів музичної виразності для
                                              створення художнього образу в образотворчому
                                              мистецтві.
ТЕХНІКА ВИКОНАННЯ:  Акварель.
ОБЛАДНАННЯ для учнів:  папір, акварельні фарби,  пензлі №6-8, палітра,
                                                   простий олівець, посудина з водою.
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ:
·        Таблиця „Композиційні схеми. Марина”.
Зоровий ряд:
·        репродукції картин Івана Айвазовського „Георгієвський монастир. Мис Фіолент” 1846р., Феодосійська Національна галерея; „Дев’ятий вал” 1850р., Державний Російський музей, Петербург; „Буря на Північному морі” 1865р., Феодосійська Національна галерея; „ Хмарки над морем” 1889р., Державний Російський музей, Петербург; „Місячна ніч” 1888р., Військово-морський музей, Петербург;  „Хвиля” 1889р., Державний Російський музей, Петербург.
·        репродукція картини О.Таринова „Портрет І.К.Айвазовського” 1841р., Державна Третьяковська галерея, Москва.
·        репродукція картини В.Крейна „Коні Нептуна” 1892р., Державна галерея, Мюнхен.
·        фото  Національної картинної галереї ім. І.К.Айвазовського;
·        А. де Сент-Екзюпері. Ілюстрація до казки „Маленький принц” – портрет маленького принца. Антуан де Сент- Екзюпері. Маленький принц. Казка: переклад з фр. Анатолія Жаловського. – К.: Молодь, 1976р.
·        роботи учнів;
·        „педагогічні малюнки”.

Літературний ряд:
·         уривок з казки А. де Сент-Екзюпері „Маленький принц”: Антуан де Сент- Екзюпері. Маленький принц. Казка: переклад з фр. Анатолія Жаловського. – К., Молодь, 1976, с.76.
Музичний ряд:
·        аудіозапис уривку з „Симфонічного ескізу „Море” Клода Дебюссі;
·        аудіозапис саундтреків до кінофільму „Титанік” композитора Джеймса Корнера „Never An Absolution” та „Dangerous”.

СЛОВНИК ХУДОЖНІХ ТЕРМІНІВ: марина, художник - мариніст, галерея, колорит, символізм.

     ХІД УРОКУ 
І. Організаційний момент.
Перевірка готовності класу до уроку.
Активізація навчальної діяльності.

Активізація навчальної діяльності.
Звучить музика Клода Дебюссі з „Симфонічного ескізу „Море”.
Слово вчителя:
- У кожної людини обов’язково є улюблений куточок землі, або місце, де серце його б'ється в такт з серцем самої природи, де думки сповнюються гармонії, і оточуючий світ, неначе створений лише для одного тебе. Можливо ви ще не знайшли таке місце, і можливо воно зовсім недалеко, та колись ви все одно його відчуєте своїм серцем. Я хочу знову звернутися до нашого загадкового героя (демонстрація ілюстрації-портрету Маленького принца), він подорожував Всесвітом і казав так:
 „Для чого сяють зірки? Мабуть для того, щоб кожен колись зміг відшукати свою зірку”.

Отож і ваш куточок чекає на вас, а для мене таким місцем є берег моря, і саме морю я хочу присвятити сьогоднішній урок.

Запитання до мандрівників:
- А хто з вас бачив море, і хто б міг поділитися своїми враженнями? (Відповіді учнів).
Слово вчителя:
- Море має надзвичайну силу краси. І краса ця кожен раз різна, неповторна. Серце будь-якої небайдужої людини відкликається на неї, а ось серце людини-художника просто не в змозі не поринути в творчий неосяжний простір – так з'являються справжні мистецькі шедеври, темою яких стало саме море.
Один з них лунає саме зараз. Це музика французького композитора Клода Дебюссі – уривок із „Симфонічного ескізу „Море”. Давайте і ми уявімо, що перед нами неосяжний водний простір, крик чайок над головою та лагідні хвилі, що торкаються ніг.

ІІ. Сприйняття візуального та музичного мистецтва.
Мотивація навчальної діяльності.

Учні слухають музику К. Дебюссі.
Слово вчителя:
- На березі Чорного моря жив хлопчик Ованес. Місцеві жителі, а було це в місті Феодосія, часто ловили його за тим, що він малював глиною на стінах будинків вітрильні кораблі, але ніхто не карав його за це – надто гарними були зображення.
Зараз ім'я Івана Айвазовського відоме всьому світу. Він один з найкращий художників-мариністів (демонстрація портрету художника + словарна робота)

       тобто художників, які присвячують свої полотна морю.

І. Айвазовський закінчив Петербурзьку художню академію. У 27 років він – академік не лише рідної академій, а й п’яти європейських академічних закладів. Він мав можливість оселитися в будь-якому куточку світу, але його серце вже зробило свій вибір, він відшукав „свою зірку” і повернувся у рідну Феодосію назавжди.
За 83 роки життя Іван Костянтинович написав шість тисяч робіт, допоміг місту з реконструкцією залізниці і морського порту, за своїм проектом і на власні кошти заснував Археологічний музей, спроектував будинок Концертного залу, відкрив художню школу і картинну галерею,

     що носить його ім'я. 
                
Помер Айвазовський з пензлем у руці. Картинна галерея зустрічає нас недописаним останнім полотном на мольберті „Вибух корабля”. Виконуючи волю художника, його поховали у Феодосії на подвір’ї церкви Св. Саркіса. Напис на надгробку говорить: „Народжений смертним залишив по собі безсмертну память”.

Усі свої роботи І. Айвазовський писав із пам'яті. Він мав чудову зорову пам'ять, точне око, тверду руку, сміливу уяву і величезний творчий досвід. Безперечно, Іван Айвазовський – геніальний художник.

 Розглянемо репродукції його робіт і спробуємо дати характеристику саме настрою моря, зображеного генієм.


1.     Вчитель демонструє наступні репродукції картин І. Айвазовського:

   1. Дев'ятий вал                        

                                                            2. Буря на Північному морі


3. Хмарки над морем                           

                                                         4.  Місячна ніч


 
5. Хвиля                          

                                               6. Георгієвський монастир.
                                                                               Мис Фіолент

Завдання для спостережливих:
- На які дві групи можна поділити репродукції картин, і що стане критерієм розподілу?                            (Відповіді учнів)
Отже, за настроєм і характером моря розподіляємо репродукції наступним чином:
Спокійне море: 3, 4, 6 репродукції;
штормове море: 1, 2, 5 репродукції.

Завдання для небайдужих:
- Що несе людині спокійне лагідне море?                      
(Очікувані відповіді учнів: красу, насолоду, атмосферу спокою, мрійливість).

- Якщо на море перенести людські чесноти, то яким буде спокійне море?
(Добрим).
- А що несе людині штормове море?           
(Очікувані відповіді учнів: страх, небезпека, відчуття незахищеності).
- Яким же є штормове море для беззахисної людини?
(Злим).
Завдання для допитливих:
- Скажіть, чи красиве „добре” море? (Так). А „зле”?    (За досвідом – думки учнів розділяються, адже в дитячій уяві зло не може бути красивим. Своїми відповідями вони підтверджують думку відомого гуманіста поч. XVI ст. графа Балдассаре Кастільоне, що „...Краса – неначе круг, середина якого добро, і як не може бути круга без середини, так і не може бути краси без добра”1).
Для знаходження вірної думки вчитель використовує метод „Займи особисту позицію” і допомагає учням прийти до висновку, що і штормове море красиве, але на відміну від людини воно не має розуму, і злим море стає тоді, коли розум втрачає саме людина!

Завдання для художників:
 - Скажіть, за допомогою чого І. Айвазовський передав красу і спокійного, і штормового моря.       (За допомогою колориту. Колорит – кольорові поєднання у творі образотворчого мистецтва – словарна робота ).
- Які кольори передають красу спокійного моря, а які штормового?                 (Учні відповідають, а вчитель робить за ними запис на дошці у відповідні колонки). Висновок формують самі учні.

ІІІ. Пояснення практичної роботи.
Самостійна робота учнів.
Попередження помилок.

1.     Пояснення творчого завдання вчителем.
- Отже ми зупинилися на двох настроях моря:
1) спокійне, лагідне, мрійливе;
2) штормове, бурхливе, не передбачуване.
З'ясували, які кольори допоможуть передати цей настрій на папері, і які почуття вони здатні викликати у глядача.
Тепер вам необхідно буде виконати два акварельних морських пейзажі (як називається морський пейзаж – марина – словарна робота), які зобразять море у двох різних настроях.
- Який засіб живопису буде грати роль першої скрипки в цій роботі? (Колорит).
Порядок виконання цих робіт вам підкаже музика, яка була написана спеціально для того, щоб підсилити почуття глядача, адже написана американським композитором Джеймсом Хорнером  для відомого кінофільму „Титанік”, де морська стихія є безпосереднім учасником подій.
2.     Самосійна робота учнів.
1) Звучить лірична частина саундрека „Never An Absolution” до кінофільму „Титанік” – учні створюють пейзаж, що відповідає лагідному настрою моря.
2) Нон-стопом ліричну музичну частину змінює драматичний уривок „Dangerous” цього ж саундреку – учні малюють штормове море.

3. Попередження помилок.
Вчитель звертає увагу учнів на таблицю композиційних схем побудови марини.

IV. Підсумок уроку.
Виставка та оцінювання робіт.

По закінченню творчої роботи, вчитель вивішує на дошці кращі роботи окремо за різними настроями і разом з учнями аналізує та порівнює вибір кольору для передачі настроїв в природі. 
Слово вчителя:
- В образотворчому мистецтві існує такий напрямок як символізм (словарна робота). Саме в цьому стилі передав штормове море англійський живописець Вальтер Крейн в своїй картині „Коні Нептуна”  та Джим Ворнер у картині „Хвиля”(демонстрація репродукцій).



  В.Крейн „Коні Нептуна”

Запитання для розумників:
- А який засіб буде вирішальним в цих творах живопису? (Символ, образ).

Творче домашнє завдання: за допомогою яких ще символів можна
                                                  передати різні настрої природи? Замалюйте.




1 Любимов Л. Искусство Западной Европы: Сред. века. Возрождение в Италии. – М., Просвещение, 1982. – С. 208.

Немає коментарів:

Дописати коментар