субота, 7 травня 2016 р.

Календарне планування уроків образотворчого мистецтва у 5 класі

Календарне планування уроків образотворчого мистецтва
5 клас

№ п/п
Тема уроку
Навчальне завдання
Тематичні вправи та завдання
Техніки та матеріали
Розділ І.   Графіка (8 год.)

1.
Види образотворчого мистецтва.
Ознайомлення з видами візуальних (образотворчих) мистецтв, головними засобами їх виразності.
                    Урок-сприймання

2.
Графіка, графічні засоби.
Графічна мова – основа всіх видів візуального мистецтва. Лінія, пляма, крапка, штрих, як засоби створення форми.
1. Вправи на малювання різних ліній, плям,крапок, штрихів.
2. Створення декоративного зображення мешканців підводного світу, максимально використовуючи графічні засоби.
3. Творче завдання – створення образу природи різноманітними графічними засобами.
Фломастери, маркери, гелієві ручки,
чорна акварель.
3.
«Образ дерева».
Засоби виразності графіки: крапка, пляма, силует, контур, жива лінія.
Виявлення характеру форм, використання плям у створенні художнього образу.
Організація зображення, вибір формату та кольору паперу для тла малюнка, композицій.
1. Вправи на створення різнокольорових плям-образів з додатковим доопрацюванням: «Метелик», «Комаха»…
2. Створення образу дерева, використовуючи основні графічні засоби.
3. Творче завдання: створення автопортрету-асоціації.
Маркер, фломастер, гелієві ручки, кольоровий папір, туш, перо, пензлик.
4.
«Силует дракона».
Засоби виразності графіки: пляма, силует, контур. Силует як виразник форми предмету. Узагальнення образу форми предмету.
Основні композиційні положення.
1. Вправи на створення силуетних зображень окремих предметів.
2. Створення узагальненого образу східного дракона.
3.Творче завдання: створення міні-зображень «Хто я?»
Фломастер, гуаш, акварель, пензлик, перо,білий та тонований папір.
5.
«Африканський пейзаж».
Пейзаж як жанр графічного мистецтва. Основні правила організації зображення в композиції: вибір формату аркуша паперу, виявлення основного та другорядного, ритм, контраст, нюанс.
1. Вправи на виявлення головних та другорядних елементів у графічних композиціях. Образ живої лінії.
2. Створення графічного пейзажу «Під сонцем Африки».
3. Творче завдання: створення зображення вуглиною «Чудернацькі візерунки».


Сангіна, вуглина, крейда.
6.
Елементи світлотіні.
Передача об’ємної форми предметів на площині засобами графіки. Світло-тіньове моделювання форми.
1. Вправи на замальовку геометричних тіл: шар (тональний малюнок).
2. Тональний малюнок нескладних натюрмортів (з 2х предметів) фрукти, овочі, кухлик, чашка… (індивідуальна постановка).
3. Творче завдання: створення натюрморту «Дари осені», «Осінній букет».
Простий олівець.
7.
Крапкова графіка.
Передача об’ємної форми предметів на площині засобами графіки. Світло-тіньове моделювання форми.
1. Виконання композиції попереднього уроку в техніці «крапкова графіка».
2. Творче завдання: створення зображення осінньої квітки в техніці «крапкова графіка».
Фломастери.
8.
Книжкова графіка. Композиція у графіці. Анімалістичний жанр.
Ілюстрація до казок – образ головного героя. Засоби виразності графіки: характер і побудова форми, пропорції та масштаб. Підсумковий урок.
1. Вправи на спрощення природних форм (виявлення характерних особливостей).
2. Створення підсумкової творчої роботи «Графічний портрет героя казки».
3. Творче завдання: оформлення підсумкової  роботи
Чорна гелієва ручка.
Розділ ІІ.      Живопис (8 год.)
9.
Живопис як вид образотворчого мистецтва.  Колір як основний виражальний засіб.
Пейзаж – жанр живопису.

1. Вправи з різними прийомами роботи акварельними фарбами.
2. Створення учбового пейзажу з використанням різноманітних прийомів роботи аквареллю.
3. Творче завдання. Створення композиції за настроєм на кольоровому тлі «Осіння симфонія», «Тихий листопад», «Золотий ранок».
Акварель.
10.
Гризайль: живопис чи графіка.
Засоби виразності живопису: колір (ахроматичний, хроматичний)
Композиція у живопису (виявлення задуму в композиції, відповідних настроїв засобами художніх технік, колорит); монохромний живопис (настрій, насиченість і світлота одного кольору, плановість та ілюзія простору).
1. Вправи з одним кольором (градація світлих, насичених тонів і відтінків одного кольору).
2. Створення етюду-малюнку в техніці гризайль.
3. Творче завдання: Створення композиції пейзажу-настрою. «Дощовий день», «Захід в горах», «Світанок біля річки».
Акварель.

11.
 «Добре/зле» море».
Пейзажний жанр (марина) у живопису. Передача характеру природи за допомогою кольору. Асоціативність кольору.
Поліхудожність.
1. Створення асоціативних композицій «добре/зле» море.
2. Творче завдання: створення графічних начерків «добра/зла» тварина.
Акварель
12.
«Крила Жар-птаха».
Кольорознавство: тепла/холодна гама кольорів. Передача фізичних явищ за допомогою певної гами кольорів.
1. Вправи по створенню відтінків теплої гами кольорів.
2. Створення композиції «Крила Жар-птаха».
3. Творче завдання: створення ескізу «Вогняна квітка».

Гуаш, акварель.
13.
«Усі відтінки холоду».
Кольорознавство: тепла/холодна гама кольорів.
Плановість пейзажу.
1. Вправи по створенню відтінків холодної гами кольорів.
2. Створення композиції «Палац Снігової Королеви ».
3. Творче завдання: створення етюду «Морозяна синь».

Акварель, гуаш.
14.
«Бузковий вечір».
Кольорознавство: доповнювальні кольори.
Використання відомостей з кольорознавства у повсякденному житті.
1. Вправи на створення споріднених та доповнювальних кольорів.
2. Створення композиції з однією з пар доповнювальних кольорів «Бузковий вечір».
3. Творче завдання. Створення композицій із споріднених або контрастних кольорів холодної та теплої гами.

Акварель, гуаш.
15.
«Зимова казка».
Пейзаж як жанр живопису.
Засоби виразності живопису: колір і форма; кольоровий контраст/нюанс.
1. Вправи на створення споріднених кольорів.
2. Створення композиції «Зимова казка»
3. Творче завдання: створення етюду «Захід сонця в селі».

Акварель, гуаш.
16.
«Новорічний колорит»
Натюрморт як жанр живопису. Колорит. Засоби виразності живопису: колір і форма.
 Підсумковий урок.
1. Створення творчого новорічного натюрморту.
Акварель, гуаш.

Розділ ІІІ.    Скульптура та ДПМ  (3 год.)
17.
Скульптура.
Види скульптури. Станкова (кругла скульптура).
Анімалістичний жанр. Засоби виразності художнього образу скульптури: об’єм, пластика форми, фактура, матеріал.
1. Вправи по створенню об’ємної круглої фігури. Властивості різних матеріалів та імітація фактури; опробування прийомів роботи з різними матеріалами та інструментами.
2. Cтворення об’ємної композиції «Смішарики» (колективна робота).
3. Творче завдання – створення образу домашнього улюбленця.
Пластилін, солоне тісто
18.
Пам’ятник улюбленій тварині.
Види скульптури: монументальна (бюст, статуя, фігурна група).
Портретний жанр скульптури.
Композиція у скульптурі: матеріал, масштаб, пропорції, статика, динаміка, ритм, ракурс, художній образ, взаємодія фігур.
1. Створення ескізу пам’ятника.
2. Створення моделі пам’ятника тварині за власним задумом.
2. Творче завдання – дослідити історію пам’ятників тваринам у різних частинах світу.
Солоне тісто, пластилін, каміння.
19.
Рельєф як вид скульптури.
Види скульптури. Декоративна: кругла та рельєф (барельєф, горельєф, контррельєф).
Засоби виразності: матеріал, напівоб’єм, пластика, статистика, динаміка, форма, фактура, плановість, ритм, ракурс, художній образ.
1. Вправи на створення ескізу декоративного пано.
2. Створення рельєфного пано за власним ескізом.
3. Творче завдання: оформлення роботи.
Солене тісто.
20.
Декоративно-прикладне мистецтво як вид образотворчого мистецтва
Види ДПМ. Знайомство з народним мистецтвом України. Символіка «Дерева життя» в ДПМ (гончарство, вишивка, ткацтво, різьблення, килимарство, розпис, витинанка, писанкарство).
1. Вправи на передачу символічних зображень квітів, листочків, птахів.
2. Вирізування елементів композиції «Дерева життя» з використанням геометричного, рослинного та зооморфного мотивів.
3. Творче завдання. Створення композиції фарбами.

Витинанка, аплікація.
Ножиці, кольоровий папір.
21.
Орнамент в ДПМ.
Засоби виразності ДПМ. Символіка знаків в орнаментах. Стилізація, рапорт, спрощення та узагальнення форм. Види орнаментів (геометричний, рослинний, зооморфний, антропоморфний) та форми його утворення (стрічковий, сітчастий, зрівноважений – симетричний, асиметричний).
1. Вправи на стилізацію.
2. Створення ескізу орнаменту на засвоєння понять рапорту, ритму.
3. Творче завдання: дібрати варіанти застосування власного декору в побуті.

Акварель, гуаш.

22.
Орнамент в ДПМ.
Засоби виразності ДПМ. Символіка знаків в орнаментах. Стилізація, рапорт, спрощення та узагальнення форм. Види орнаментів (геометричний, рослинний, зооморфний, антропоморфний) та форми його утворення (стрічковий, сітчастий, зрівноважений – симетричний, асиметричний).
1. Вправи на стилізацію природних форм..
2. Виконання орнаменту в кольорі.
3. Творче завдання: орнамент з нетрадиційних матеріалів.

Гуаш, акварель.
23.
Аплікація як вид ДПМ.
Основи композиції: композиція в крузі, квадраті, овалі. Цілісність форми і декору.
1. Створення ескізу аплікації.
2. Виконання композиції за власним задумом.

Яєчна шкаралупа, клей , папір.
24.
Аплікація як вид ДПМ.
Основи композиції: композиція в крузі, квадраті, овалі. Цілісність форми і декору.
1.      Створення та оформлення аплікації.
Яєчна шкаралупа, клей , папір,матеріали для оздоблення.
25.
Петриківський розпис, основи композиції: умовна стилізація форми і колірне вирішення, елементи розпису (зернятко, гребінчик, горішок, перехідний мазок). Знайомство з роботами майстрів цього промислу.
1. Вправи на оволодіння технікою петриківського розпису (зернятко, криве зернятко, гребінець, перехідний мазок).
2. Створення композиції  із складних елементів: квіточка, пуп’янок, листочки, овес, колосок, повний горішок, калинка.
3. Творче завдання: створення сюжетної композиції «Букет», «Вазон» для  тарелі.
Гуаш, акварель.
26.
Петриківський розпис.
Основи композиції петриківського розпису, композиція в крузі, квадраті.
1. Вправи на оволодіння технікою петриківського розпису (динамічний пучок, квіти та листя з використанням кривих зернят та перехідного мазка).
2. Створення декоративної композиції «Задрімали на калині золоті жар-птиці» .
Гуаш, акварель.
27.
Писанкарство.
Композиція у декоративному мистецтві. Цілісність форми і декору. Орнаментальна композиція (стрічкова і сітчаста). Писанкарство. Знакова система писанки (колір, символ). Види декоративних яєць. Різновиди розпису писанок різних регіонів України.
1. Вправи на замальовку елементів розпису – символів, знаків, меандрів.
2. Створення схеми розпису на крузі та овалі дряпанки, мальованки або ескізу до витинанки, аплікації, гратографія, писанки.
3. Розпис дряпанки, мальованки та писанки. Композиція «Пасхальний кошик» (групова робота).
Фарбовані та білі варені яйця, писальця, канцелярський ніж, гуаш, клей ПВА, віск, водяні фарби, оцет, свічка.
Розділ ІV.     Взаємодія образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтва  – 7 год.
28.











29.
Вітраж.
Взаємодія образотворчого мистецтва з архітектурою. Роль монументального живопису у формуванні художнього образу архітектурної споруди (вітраж, мозаїка, фреска, панно), основні виражальні засоби.



Вітраж.
Взаємодія образотворчого мистецтва з архітектурою. Роль монументального живопису у формуванні художнього образу архітектурної споруди (вітраж, мозаїка, фреска, панно), основні виражальні засоби.


1. Створення ескізу вітражу.
2. Виконання вітражу для оздоблення дитячих установ на казкові сюжети.









1. Виконання вітражу для оздоблення дитячих установ на казкові сюжети.
2. Творче завдання: створення мозаїки за власним задумом.
Акварель, гуаш.
30.
Ілюстрація.
Ілюстрування літературних творів. Створення образів літературних героїв за описом з уривків творів.
1. Виконання портрета літературного персонажу на тлі інтер’єру або пейзажу.
2.    Творче завдання: виконання художнього напису до ілюстрації.
Техніка на вибір учня.
31.
Кольоромузика.
Відтворення засобами образотворчого мистецтва настрою, стану слухача, навіяних різних за характером і динамікою звучання музичних уривків.
1. Дидактична гра «Шифрувальник».
2. Практична робота. Абстрактна композиція «Я бачу музику». Фантазії на теми музики. Живопис.
3. Творче завдання: дібрати матеріал для власної гри «Шифрувальник».
Фарби акварельні, гуашеві, пензлики, ручки гелеві, фломастери. Графічне доопрацювання.
32.
Театрально – декораційний вид живопису, взаємозв’язок форми і змісту. Роль художника в оформленні театрального спектаклю – декорації, реквізит, костюми. Гармонія поєднання сценічних образів, простору, музики.
1. Декор театральних масок.
2. Творче завдання: розробка театрального костюму.

Вільна техніка.
33.
«Світанок».
Поліхудожність. Різноманітність мов мистецтва.
1. «Спілкування» з мистецтвом.
2. Створення композиції «Світанок».
3. Творче завдання:

Акварель.
34.
«Кіноафіша».
Роль художника в мультиплікаційному кіно. Види та жанри мультиплікації. Кіноафіша – вид рекламного плаката (образи головних героїв, шрифти).
1. Створення кіноафіші до улюбленого мультфільму (матеріал на вибір)
2. Творче завдання: виконання ілюстрації до українського мультфільму за вибором.
Гуаш.
35.
Узагальнюючий урок.


.



Немає коментарів:

Дописати коментар