вівторок, 3 травня 2016 р.

Створення асоціативного пейзажу в теплій гамі кольорів „Образ пустелі”

ТЕМА УРОКУ:        Засоби виразності живопису: колір (хроматичний/
                                    ахроматичний), кольорова гама (тепла/холодна).
                                    Створення асоціативного пейзажу в теплій гамі
                                    кольорів „Образ пустелі”.
НАВЧАЛЬНА ПРОБЛЕМА: виразний аспект кольору;
                                                     визначення кольорової гами як засобу
                                                     створення образу природи.

                                            
ТИП УРОКУ:  Комбінований урок.
ВИД УРОКУ:  Урок практичної діяльності (робота на площині за уявою)

МЕТА:
             Навчальна – активізувати знання з кольорознавства; вчити
                                    передавати образ природи засобами живопису
                                   (кольорової гами).
            Розвиваюча – розвиток асоціативного художнього мислення
                                     шляхом сприймання кольору як засобу виразності в
                                     образотворчому мистецтві.
            Виховна -  виховувати естетичний смак засобами художньої
                               діяльності з приводу сприймання та творення
                               художнього образу.
ДОМІНУЮЧЕ ЗАВДАННЯ: Навчити застосовувати колір та кольорову
                                                     гаму при створенні пейзажу з виразною
                                                     метою.
СУПУТНЄ ЗАВДАННЯ: Використання різних прийомів роботи в техніці
                                             акварелі з метою асоціативно-образного розкриття                               
                                             теми художнього образу.                                             
ТЕХНІКА ВИКОНАННЯ:  Акварель.
ОБЛАДНАННЯ для вчителя і для учнів:  папір, акварельні фарби,  пензлі
                                         №3, №8, палітра, простий олівець, посудина з водою.
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ:
  • Рубля Т.Є. Образотворче мистецтво: 5 кл.: Підруч. для загальноосвіт. навч. закл.: К.: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005;
  • роздатковий матеріал: смужки й трикутники кольорового паперу; сигнальні аркуші паперу та аркуші для вправ;
  • динамічний показ вчителя: послідовність виконання пейзажу.
Зоровий ряд:
  • репродукції картин Клода Моне „Враження. Схід сонця” 1873р., Музей Мармоттан, Париж; „ Міст Ватерлоо” 1903р., Приватні зібрання;
  • „педагогічні малюнки”: акварельні пейзажі;
  • А. де Сент-Екзюпері. Ілюстрація до казки „Маленький принц” – портрет маленького принца. Антуан де Сент- Екзюпері. Маленький принц. Казка: переклад з фр. Анатолія Жаловського. – К.: Молодь, 1976р.
Літературний ряд:
  •  уривок з казки А. де Сент-Екзюпері „Маленький принц”: Антуан де Сент- Екзюпері. Маленький принц. Казка: переклад з фр. Анатолія Жаловського. – К.: Молодь, 1976, с.76.
Музичний ряд:
  • композитора ДіДюЛя „ARABIKA” - аудіозапис музичного твору.

СЛОВНИК ХУДОЖНІХ ТЕРМІНІВ: мистецтво, кольорознавство, хроматичні/ахроматичні кольори, кольорова гама, пейзаж, асоціативність.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Перевірка готовності класу до уроку.
Активізація опорних знань учнів.
Формування уявлення про специфіку образної мови мистецтва та характерність виразних засобів.

1. Активізація опорних знань учнів.
   Урок розпочинається з дидактичної гри „Про що йдеться?” – за вербальним визначенням учням необхідно розпізнати поняття.

Слово вчителя (С.в.)
o       Це творче відображення дійсності в художніх образах.
o       Це найвищий супінь майстерності, уміння, знання справи.
o       Це художня творчість в цілому: музика, література, театр, живопис тощо
o       Одним з видів цього ми з вами займаємось

   Крок за кроком в ході обговорення учні „знаходять” поняття мистецтво. Перше з визначень – записують у словник (словникова робота, термін „мистецтво” вивішується на дошці).

2. Формування уявлення про специфіку образної мови мистецтва та характерність виразних засобів.

   С.в.
- Кожне мистецтво – музичне, літературне, хореографічне – має свою мову, яка  є засобом  спілкування з приводу мистецтва. І якщо цієї мови не розуміти, більшість мистецьких творів можуть залишитися для нас німими.
  Саме тому уроки образотворчого мистецтва вчать нас не лише розуміти таку мову, а й спілкуватися, „розмовляти” нею.

  Запитання для допитливих:
- за допомогою чого висловлює свої думки, враження, переживання
          поет?                                (слова);
          композитор?                    (музичних звуків);
          актор балету?                  (рухів тіла);
          а художник?              (вчитель допомагає учням відшукати правильну
                                              відповідь: колір, форма, лінія, пляма, об’єм  і
                                              робить висновок, який з’являється на дошці)

Висновок: Отже, мовою образотворчого мистецтва є:
                    колір, лінія, пляма, форма, об’єм, композиція.

С.в.
  - Ми поговоримо про мову живопису, який „розмовляє” з нами чим? - кольором. В образотворчому мистецтві існує спеціальний розділ, в якому зібрані різні відомості про кольори. Називається він – кольорознавство (термін – на дошці). У початкових класах  ви вже отримали певні знання з цього розділу. Отже, пригадаємо.

Завдання на повторення основ з кольорознавства.
Робота парами: (На партах для учнів підготовлені смужки кольорового паперу хроматичних та ахроматичних кольорів).

І завдання:     Розподілити смужки на 2 групи: кольорові/не кольорові – та пригадати, яким відповідає назва ахроматичні, а яким  - хроматичні. (На дошці з’являється підказка: не кольоровий телевізор, не кольорове фото, частка а- означає не-).
Вчитель спостерігає та просить зробити висновок.
Висновок: Чорний, білий, сірий кольори – ахроматичні (не кольорові);
                      решта – хроматичні (кольорові).
Запитання для уважних:
- що означає слово хромос?       (з грецької - колір).

ІІ завдання:  Розподілити лише хроматичні (кольорові)смужки на дві групи. (якщо в учнів виникають складності, вчитель підказує назви груп – теплі і холодні).
Запитання для спостережливих:
 - чому групи мають такі назви?       (Передають колір теплих і холодних
                                                              за температурою речей дійсності).

  Вчитель відкриває дошку, на якій зазначено:

Ахроматичні кольори ◘                         Хроматичні кольори
                                                             Теплі ☼               Холодні **
  На кожній парті розкладені трикутники (по одному на парті), які відповідають кольорам смужок.
ІІІ завдання:   нон - стопом ( не зупиняючись), починаючи з першої парти, один з учнів пари повинен прикріпити кольоровий трикутник на дошці у відповідну колонку, пояснюючи свій вибір. Кінцевий результат на дошці буде контролем парної роботи учнів на партах, який треба буде порівняти.
Вчитель робить висновок: ряд кольорів теплого відтінку становить
                                               теплу гаму кольорів, а холодних кольорів –
                                               холодну гаму (словникова робота).


ІІ. Сприйняття мистецтва.
Мотивація навчальної діяльності.
Визначення теми уроку.

1. Сприйняття мистецтва.
С.в.
-  Для створення певного образу художники будують свій твір за допомогою мови кольорів: холодної, або теплої гами. Наприклад, за допомогою теплої гами кольорів Клод Моне передав свої враження від сходу сонця. Свій твір він так і назвав „Враження. Схід сонця”

  







 К.Моне „Враження. Схід сонця”

Не менш вражаючою є і його картина „Міст Ватерлоо”, в якій стан природи (туман над річкою) допомогла художникові передати холодна гама кольорів. 






 К.Моне „Міст Ватерлоо”

2. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми уроку.

- Ми теж спробуємо свої сили, аби за допомогою мови кольору, а точніше мови певної гами кольорів, передати стан і навіть температуру одного з куточків різнобарвної природи, і з’ясуємо чи дійсно це підвладно образотворчому мистецтву?
Отже, куди ми мандруватимемо, який пейзаж (а що таке пейзаж? (словарна робота)) з’явиться у ваших альбомах?
 - На це питання вам дасть відповідь сучасний композитор і аранжувальник ДіДюЛя, який вже відвідав це місце і розказав про нього у своїй музиці. А композитори розмовляють, ми вже казали, якою мовою? (мовою музичних звуків). Отже, відповідь шукатимемо у музиці.
Перед вами чотири різні пейзажі. Який з них малюватимемо ми? Слухайте і вирішуйте.


На дошці під номерами представлені такі пейзажі:

№1    
      №2    
            
                                                                                                       
№3   
        №4        
                                                       

Учні, прослухавши музичну композицію „ARABIKA” композитора ДіДюЛі, роблять вибір  і сигналізують учителю, записавши № пейзажу на заздалегідь підготовлених аркушах паперу.
Якщо думки розділяються, вчитель вдається до методу „Займи особисту позицію”, і в ході дискусії учні з’ясовують, що музична підказка стосувалася пейзажу №2.
Вчитель пропонує зробити висновок:  який краєвид, його стан і за допомогою якої кольорової гами необхідно буде передати в практичній роботі. Також пропонує дібрати назву пейзажу, використавши метод „Мозковий штурм”.

ІІІ. Пояснення  практичної роботи.
Робота вчителя в матеріалі.
Показ послідовності виконання.  
Самостійною робота учнів (працюють разом з учителем).
Попередження помилок.

1. Робота вчителя в матреріалі.
Бесіда.
- Які кольори використаємо для зображення пустелі?      (Жовті, оранжеві,
                                                                                                 коричневі)
- Де найсвітліше і найтемніше місце композиції?             (Сонце і кактуси)

- Як зробити колір темнішим або світлішим в акварелі? Давайте пригадаємо це практично і виконаємо швидку вправу на невеличкому аркуші паперу. (Учні разом з вчителем роблять розтяжку кольору від темного до світлого і навпаки. Роблять висновок.)
- Що саме, на вашу думку, вказує на спеку в пустелі?      (Кольорова гама)
- Із  скількох планів складається наш пейзаж?                   (3-х: переднього,
                                                                                           середнього, дальнього).
2. Показ послідовності виконання роботи. Самостійна робота учнів (працюють разом з учителем).

І етап:   лінійний рисунок – лінія горизонту та позначення місця
              знаходження сонця.
ІІ етап:  живопис: навколо сонця, яке залишається білим (бо саме так воно
              виглядає в пустелі), починаючи з теплого жовтого кольору,
              заповнюємо простір над лінією горизонту і плавно переходимо в
              оранжевий колір, яким заливаємо весь аркуш паперу.
ІІІ етап: по вологому паперу на лінії горизонту зобразимо гребні барханів.
              Для цього додамо на палітрі до коричневої фарби жовту і будемо
              працювати кольором, що отримаємо при змішуванні.
ІV етап: по вологим барханам тоненьким пензликом позначимо ряд
              чагарнику. Від пекучого сонця повітря в пустелі неначе тремтить , і
              від цього тремтіння весь краєвид виглядає розпливчасто – це і
              забезпечує нам техніка малювання  „по-вологому”. Чагарник 
              малюємо коричневим кольором.
V етап:  на передньому плані ми повинні зобразити кактуси. На відміну від
              барханів та чагарнику кактуси ми бачимо дуже чітко, адже вони
              виглядають силуетом на яскравому небі пустелі. Насиченість
              коричневого кольору – максимальна. Кактуси ми промальовуємо   
              відразу пензлем без допомоги лінійного рисунка, тому

3. Попередження помилок:
  • слідкуйте, аби зображення не опинилося на краю аркуша;
  • як промальовуємо кактуси „по-вологому” чи „по-сухому”?

4. Індивідуальна допомога вчителя (вибір паперу за станом для роботи „по-вологому”).

ІV. Підсумок уроку. Аналіз і виставка учнівських робіт. Перевірка набутих знань і навичок.
Учитель фронтально аналізує, оцінює та виставляє кращі роботи.
Запитання для небайдужих:
- Чи гарна пустеля? Можливо в такому куточку Землі не варто шукати красу?      (Відповіді учнів).
- Чим же гарна пустеля?
С.В.
- На завершення уроку я хочу познайомити вас з одним героєм. Я покажу вам лише його портрет (демонстрація ілюстрації-портрету маленького принца А.де Сент-Екзюпері). Дуже скоро ви зустрінетеся з ним,  пригадаєте наш урок. 
 Цей герой сказав так:

„Пустеля гарна тим, що в ній десь криються джерела”.

Поміркуйте над його словами і розкажіть на наступному уроці, чи можна так само висловитися про людину? І чому? Свої думки – запишіть.

Творче домашнє завдання: Якщо у вас виникла асоціація спекотної
                                                  пустелі, відтворіть її образ на тонованому

                                                  жовтому папері.

Немає коментарів:

Дописати коментар